امروز چهارشنبه بیست و هفنم فروردین ماه 1393 خورشیدی ، مصادف با شانزدهم جمادی الثانی 1435 هجری
 
آشنایی با امام زاده های استان / آشنایی با امام زاده های استان    

                  

                                         

موقعیت جغرافیایی استان کرمانشاه
استان کرمانشاه با وسعتی حدود 25/24229 کیلومتر مربع به مرکزیت شهر کرمانشاه در میانه ضلع غربی کشور
 بین 42 درجه و 36 دقیقه تا 35 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 24 دقیقه تا 48 درجه و 30
دقیقه طول شرقیاز نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.
از شمال به استان کردستان ، از جنوب به استانهای
 لرستان و ایلام و از شرق به استان همدان و از مغرب به کشور عراق محدود شده است.
استان کرمانشاه در مسیر شمالی جنوب رشته کوه زاگرس و بر روی یال غربی آن قرار گرفته و سلسله جبال
 زاگرس در اینمنطقه نه به شکل دیواره های ممتد بین دشت تاریخی بین النهرین و اراضی داخل فلات ایران ،
 بلکه به صورت مجوعه ای از
 رشته کوههای موازی و دشت های مرتفع کوهستانی در بینابین آنها شکل گرفته است. و به همین علت عمده
 ترین گذرگاههای زاگرس در این استان قرار دارند.
شهر کرمانشاه در شرق استان کرمانشاه و در 34 درجه و 19 دقیقه عرض شمالی و 47 درجه و 7 دقیقه

طول شرقی از نصف
النهار گرینویچ قرار گرفته است.ارتفاع کرمانشاه از سطح دریای آزاد 1420 متر و

فاصله هوایی آن تا تهران 1413 کیلومتر
است.فاصله کرمانشاه تا تهران 525 کیلومتر ، تا سنندج 136
 
کیلومتر ، تا همدان 189 کیلومتر ، تا ایلام 208 کیلومتر ، تا
مرز خسروی 195 کیلومتر ، تا خرم آباد

 197 کیلومتر ، تا اسلام آباد غرب 57 کیلومتر ، تا پاوه 112 کیلومتر ، تا جوانرود 80
 کیلومتر ، تا

 سرپلذهاب 142 کیلومتر ، تا سنقر 85 کیلومتر ، تا صحنه 54 کیلومتر ، تا کرند و شهرستان دالاهو

93
کیلومتر ، تا کنگاور 85 کیلومتر ، تا نودشه 152 کیلومتر، و تا هرسین 42 کیلومتر است                            
           

http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif


  
 
 
 امام زادگان
در عرف تشیع ، مراد از امامزادگان ، فرزندان یا فرزند زادگان ائمه اطهار (ع) هستند.
و اصطلاحاً از باب ذکر حال و اراده محل به مدفن و مزار متبرکه آنان و بزرگان سادات که در
سراسر ایران پراکنده اند اطلاق
می گردد ، و مزار آنان با عنوان (( امامزاده )) یا ((آستانه )) یا ((مقام )) یا (( مقبره )) یا
 (( بقعه )) یا (( مرقد )) و یا
(( مشهد )) نامیده میشود.پراکندگی سادات و معصوم زادگان در نقاط مختلف ایران اسلامی
 یکسان نبوده و در جاهایی که احساس امنیت بیشتر میکردند
تعداد زیادتری روی می آوردند
همانند کوهستان ری و طبرستان و پاره ای از نقاط مرکزی. با این حال بعضی از ایشان گرفتار
مخالفان می شدند و به شهادت می رسیدند ، و امروز مراقد اکا بر این بزرگواران باقی و مزار
 و مطاف است. اگر چه برخی از
این بقاع در طی زمان خراب و آثار آنها محو گردیده است.

                                       

آمار مشاهد و بقاع متبرکه
طبق آمار سطحی و سرانگشتی که به وسیله سازمان اوقاف که در دوران ستم شاهی تهیه شد و
 به سال 1352 در روزنامه
کیهان انتشار یافت در سراسر ایران تا آن تاریخ 1059 تن امامزاده
 از معارف احصاء شده بود. که استان مرکزی از این لحاظ
مقام نخست را داشته و تنها استانی
 که امامزاده ای گزارش نشده استان سیستان وبلوچستان بوده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی،
سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران در راستای نشر معارف اهل بیت
(علیهم
السلام) گامهای مؤثری در شناسایی بقاع متبرکه و مرمت و نوسازی مشاهد مبارکه
امامزادگان برداشته است و طبق آمارهای
رسمی تاکنون بیش از شش هزار امام زاده
 شناسایی شده است
.
 بقاع متبرکه امامزادگان در ایران از مراکزی هستند که پس از مساجد بیشترین تأثیر را در
آرامش روانی و رشد معنوی جامعه دارند.
و نقش انکار ناپذیر بقاع متبرکه در ارتقاء فرهنگ ،اخلاق و اعتقادات دینی ایجاب میکند.
که به این کانونهای معنوی و مراکز نور
و هدایت توجه ویژه داشته باشیم، و البته تربت
پاک این سفیران رستگاری از دیرباز مورد توجه عمیق همه اقشار و افراد
جامعه ما
بوده و بهترین مکان برای تزکیه نفس و تکمیل سجایای اخلاقی و ارتباط با خالق یکتا
 شناخته شده اند.چه بسیار افرادی
که در هیاهوی زندگی ماشینی ، مأیوس از همه جا
 به این پایگاه های امید و آرامش پناه آورده و در فضایی روحانی و ملکوتی با
خداوند
 مهربان درد دل و عقده گشایی کرده و زندگی شیرین و پرامید خود را دوباره آغاز کرده اند.
این امکنه مقدسه که پلی
ارتباطی بین زمین و آسمان و دنیا و آخرت و انسان و خدا به شمار
 می آیند همه روزه پذیرای صدها هزار انسان عاشق و دلداده
و امیدوار به رحمت پروردگار
 هستند.
در حقیقت این امامزادگان و این کانونهای معنوی و فرهنگی همان نقشی را که در
 زمان حیات خود ایفاء می کردند بعد از زمان
حیات نیز مشعلداران خلق اند، و مراکزی برای
 تزکیه روح و تربیت نفوس و تقرب به خداوند متعالند.
آثار و منافع مادی و معنوی امامزادگان
وجود امامزادگان بزرگوار و بقاع متبرکه همچون گنجینه های ارزشمندی به شمار میروند
 که در طول تاریخ به مردم سرزمین ما
نور و کرامت بخشیده اند، و هم اکنون نیز دارای آثار
 و منافع مادی و معنوی فراوانی هستند که از نقطه نظر اعتقادی، اجتماعی،
فرهنگی و
 اقتصادی بسیار حائز اهمیت می باشد.که ذیلاً به مواردی از آنها اشاره میشود
.
الف) آثار اعتقادی بقاع متبرکه امامزادگان (علیهم السلام) شامل:
1-مکانهایی برای عبادت ، زیارت ، رازو نیاز ، توسل و ارتباط نزدیکتر با آفریدگار متعال و
یافتن اخلاص و صیقل روح.
2-تجلی گاه اشتیاق و ارادت مردم به خاندان مطهرعصمت و طهارت (علیهم السلام)
3-تقویت بنیانهای معرفت دینی و باورهای مذهبی عموم مردم.
4-ظهور و بروز کرامت ها و گشایش گره ها و رفع مشکلات و آلام حاجتمندان.
ب)آثار و برکات اجتماعی شامل:
1-مکانهایی برای ارضاء نیازهای فطری و معنوی انسان در رابطه با آفریدگار جهان.
2-عاملی مؤثر برای پیشگیری از بروز ناهنجاریهای اخلاقی و رفتاری و بهبود روابط فردی و اجتماعی .
3-مکانهایی معنوی برای کسب اطمینان قلب، آرامش و تقویت امید به زندگی.
4-به عنوان زمینه ها و ظرفیت های مناسبی برای تقویت مشارکتهای همگانی از طریق اهدای
 نذورات ، و همکاری های مختلف توسط علاقمندان و به ویژه خدمت ارزنده هیأت های امنای بقاع متبرکه.
5-بسترهای سهل الوصول و کم هزینه برای گردشگری و سیاحت، زیرا اولین و بیشترین گردشگران
 زائران هستند.
6-بقاع متبرکه امامزادگان (علیهم السلام) به عنوان مکانهای معنوی و امن برای صرف اوقات فراغت اقشار
 مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان .
7-عاملی برای تقویت وحدت ملی و تحکیم بیشتر آن در میان اقوام و فرق گوناگون، با خرده فرهنگهای
متفاوت محلی و قومی.
8-مکانهایی با ارائه خدمات اجتماعی، بهداشتی، درمانی برای عموم مردم، به ویژه گروه های کم درآمد.
9-محوریت اماکن متبرکه در تشکیل جمعیت ها و پیدایش آبادی ها و شهر ها.
ج) کارکردهای فرهنگی بقاع متبرکه شامل:
1-مناسبترین مکانها برای ارائه خدمات دینی و فعالیتهای مذهبی.
2-بقاع متبرکه که به عنوان مراکزی برای ارائه خدمات علمی،آموزشی،فرهنگی، 
تربیتی پژوهشی و ایجاد کتابخانه.
3-مکانهایی برای ارتباط زائران با یکدیگر و تبادل فرهنگی.
4- وجود ارزشهای تاریخی ومیراث فرهنگی در بناها،اموال، و اشیای متبرکه.
5-تجلیلگاه هنرهای گوناگون همچون معماری قدسی،کتیبه نگاری،گچبری،آیینه کاری و نقاشی و ...

                      http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif

 


1-امامزاده سیّده فاطمه – کرمانشاه
این بقعه در میدان آزادی شهرکرمانشاه قرار دارد. در گذشته این بقعه به صورت چهار طاقی سرپوشیده بود . بر اساس کتیبه موجود در بناء این مقبره در سال 1278 ه ق توسط « مصطفی قلی میرزا » فرزند امام قلی میرزا عمادالدوله والی معروف غرب احداث شد.در سالهای اخیر این بنا توسط اداره اوقاف تخریب و ساختمان آجری جدیدی به جای آن ساخته شده است. این بقعه یکی از زیارتگاههای قابل احترام مردم کرمانشاه به ویژه بانوان است.
در داخل این بقعه دو سنگ قبر وجود دارد.نوشته های هر دو قبر یکی مربوط به « شیخ علی» نامی و دیگری – به تاریخ سال 165- به «سیّده فاطمه » تعلق دارد.
                                                     

                                                                   

             http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif           


 




 2-امامزاده ابراهیم- کرمانشاه
این بقعه مبارکه در بخش مرکزی کرمانشاه واقع در ضلع شرقی طاقبستان است. و منسوب به
 امام موسی کاظم(ع) می باشد. در سنگ نوشته روی مزار که جدید است مرقوم گردیده « بقعه متبرکه سیّد محمّد
ابراهیم بن موسی کاظم(ع) »   
دو سنگ نوشته قدیمی که این عبارت در آن به صورت برجسته حک شده و به دیوار امامزاده نصب است: « فی تاریخ ماه ذی(که احتمالاً ذی العقده یا ذی الحجه باشد) سنه تسع و ثمانین ( 89 )» ودر سنگ نوشته دیگر:«فی تاریخ ما سنه تسع و ثمانین» که احتمالاً تاریخ فوت و در گذشت شخص
مدفون در بقعه باشد
 
.
                      http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif
 
 

3-امامزاده باقر بن موسی الکاظم (ع) در بیستون
در کیلومتر 30 بالادست جاده اسفالته همدان- کرمانشاه در قسمت ورودی شمالی قبرستان قدیمی بیستون  بقعه مبارکه حضرت امامزاده باقر بن موسی الکاظم (ع) واقع شده است.
بنای قدیمی بقعه آجر و دارای گنبدی عرقچینی و صندوقی ساده چوبین بر روی مرقد بود.که در سال 1387 توسط اداره اوقاف استان کرمانشاه این زیارتگاه به صورت اساسی با توسعه بیشتر نوسازی و تجدید بنا گردیده است.
بقعه به صورت مربع مستطیل است و از آهن و آجر ساخته شده است درب ورودی بقعه از ایوان باز می شود که در سمت قبله واقع شده است بقعه از چهار طرف نور میگیرد و به تناسب پنجره و نور گیر تعبیه شده است گنبدی عرقچینی بر فراز بقعه است که با کاشی آبی فیروزه ای تزئین یافته است نمای بیرونی بقعه از آجر 5سانت اصفهان است.
از داخل ضریحی از جنس فلز آب طلا و نفره با نقوش قلم زنی و میناکاری به طول 3 متر و عرض 2 متر با ارتفاع 5/2 متر بر روی مرقد و در وسط بقعه دقیقاً زیر گنبد به جای ضریح چوبی قدیمی توسط هیأت امناء امامزاده و اداره اوقاف استان کرمانشاه نصب گردیده است.
کف بقعه و ازاره آن ، دور تا دور به میزان یک مترو سی سانت از سنگ مرمر سبز تزئین یافته است.و بالاتر از آن تا زیر سقف با آئینه مزیّن شده است.
اطراف ضریح رواق است و سقف رواق ها نیز آئینه کاری شده است.ولازم به یادآوری است که « پژوهشکده انساب سادات » در قم منسوب بودن امامزاده باقر بیستون به حضرت امام موسی الکاظم(ع) را تأیید کرده است
                                                       
                   
 
http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif

 


 

4-بقعه امامزاده قاسم پاامام
در سمت چپ جاده کرمانشاه به کامیاران نرسیده به پل رازآور،در فاصله 6 کیلومتری وَرَله، منطقه (میان دربند) در روستای پا امام (که این روستا هم نام خود را از همجواری امامزاده کسب کرده است.) بقعه مبارکه حضرت امامزاده سید قاسم(ع) واقع شده است. بقعه این امامزاده در قسمت میانی قبرستان بسیار قدیمی منطقه (میان دربند) معروف به «پا امام» در سینه کوه واقع شده است که تا سطح ایوان و درب ورودی بقعه 12 پله ارتفاع دارد.بنای قدیمی امامزاده سید قاسم آجری و دارای گنبدی ساده و ضریحی آلومینیومی بود که اخیراً به همت سازمان اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با توسعه بیشتر نوسازی شده و با زیر ساختی حدوداً به مساحت چهارصد متر مربع به طول 25 متر و عرض 16 متر تجدید بنا گردیده است.
اساس ساختمان  بقعه اسکلت فلزی و آجری است که شامل دو قسمت می باشد و بخش اعظم آن که شامل مسجد و روضه مطهر است که به طول 20 وعرض 10 متر مربع  است و محرابی در وسط ضلع جنوبی مقابل ضریح قرار داده شده است.
بر فراز مرقد گنبدی مدور و دو گلدسته(مناره) بنا گردیده که هنوز نماکاری آنها به اتمام نرسیده است.و قرار است گنبد با استیل سفید پوشیده شود.
و ضریح منور امامزاده قاسم مشبک فلزی آب طلا و آب نقره کاری شده به طول 3متر و عرض 2متر و ارتفاع 5/2 متر است که دقیقاً در زیر گنبد بر روی مرقد بجای ضریح قبلی نصب گردیده است.
                    http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif




5-آستانه مبارکه امامزاده حسن هرسم
آستانه با شکوه  این امامزاده در منطقه هرسم در فاصله 40 کیلومتری  اسلام آباد غرب  و 11 کیلومتری بخش حمیل بر بالای تپه ای قرار دارد. که حدوداً 275 متر از سطح جاده آسفالته ارتفاع دارد.
این امامزاده در نزدیکی روستای « روتوند » واقع است. و در دامنه تپه ای که بقعه امامزاده واقع شده است گورستانی است که مردم منطقه هرسم اموات خود را در این گورستان به خاک می سپارند.بقعه این امامزاده بازسازی شده  و بنای جدید از تیرآهن و آجر است که با وسعتی گسترده به جای بقعه ساده قدیمی امامزاده ساخته شده است.
و مساحت کل بنای بقعه با ایوان و زایرسرا حدود هزار متر است.
شکل بقعه بصورت مربع به ابعاد 28 × 28  متر با ارتفاع حدود 5 متر است برروی مرقد ضریحی مشبک به طول 3 متر و عرض 2 متر و ارتفاع 5/2 متراز جنس فلز آب طلا کاری شده است که توسط هیأت امناء اداره اوقاف استان کرمانشاه بر روی قبر نصب شده و بر روی ضریح شجره نامه امام زاده نوشته شده است.
چهار طرف ضریح رواق است.کف بقعه و ازاره حرم تا حدود یک مترونیم از سنگ مرمر سبز تزئین یافته است. و بالاتر از آن تا زیر طاق و همچنین سقف کلّ بقعه با آئینه کاری تزئین شده است.بر فراز بقعه روی ضریح مطهر گنبدی مدوّر قرار دارد که با ایزوبام به رنگ آلومینیوم پوشیده شده است. زیر گنبد از داخل با آئینه کاری رنگی طراحی گردیده و بر ازاره زیر گنبد آیات قرآنی  چهار قل با زمینه سبز و همچنین نامهای مبارک چهارده معصوم (علیهم السلام) نوشته و نقش بسته است.
ایوان مقابل امامزاده با ارتفاع 8 متر در ضلع شمالی بقعه قرار گرفته و درب ورودی بقعه نیز در همین قسمت قرار دارد و طول ایوان به اندازه عرض بقعه می باشد که در قسمت درب ورودی حدود 10 متر است و از دو طرف شرقی و غربی با ده پله پایین تر به دو طرف شرقی و غربی ایوان متصل می شود.
درب ورودی بقعه دو لنگه حدود 180 سانتی متر  با ارتفاع بیش از 3 متر است که در کتیبه چوبی بالای سردر آن سوره مبارکه « کوثر » و آیه شریفه « و ان یکاد » به صورت برجسته کنده کاری شده است.
                      http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif




6-امامزاده قاضی وند(قاضی الکیا)
بقعه این امامزاده در سمت چپ جاده اسلام آباد غرب به سمت حمیل بر بالای تپه ای به ارتفاع  حدود 70 متر از سطح جاده آسفالته قرار دارد.
فاصله بقعه تا سه راهی اسلام آباد(معروف به سه راهی ملاوی)10 کیلومتر و تا شهرستان اسلام آباد 13 کیلومتر است.بنای قدیمی بقعه اتاقی از سنگ و آجر بوده است.لکن بنای جدید بقعه از تیرآهن و آجر است.
بقعه به صورت مستطیل به ابعاد 20×10 می باشد و ارتفاع کف بقعه 5/4 متر است.درب ورودی بقعه از جانب قبله و دو طرف شرقی و غربی ایوان بقعه است.داخل بقعه امامزاده قاضی الکیا روشن و از چهار طرف پنجره و نورگیر دارد.
مرقد امامزاده در وسط بنا و زیر گنبد قرار گرفته و ضریحی مشبک از جنس فولاد بر روی آن نصب است.و چهار طرف ضریح رواق است.
و ایوان بقعه که در سمت قبله قرار دارد نیز به صورت رواق ساخته شده است سنگ نوشته روی قبر که جدید و از کاشی به رنگ خردلی ساخته شده نسب امامزاده را چنین نوشته است: « امامزاده قاضی وند، القاضی الکیا ابوعبدالله بن عبدالرحمن بن القاسم بن حمزه البطحانی، که از اولاد حسن بن زید بن امام حسن مجتبی (علیهم السلام) » است.
کف و بدنه بقعه تا یک متر و بیست سانت از سرامیک سبز مرمری تزئین یافته است.
گنبد مدوّری بر فراز بقعه دقیقاً روی ضریح قرار گرفته است و دو گلدسته در دو ضلع شرقی و غربی دربهای ورودی بنا شده است نمای بیرونی گنبد و گلدسته ها به لحاظ جدیدالاحداث بودن بناء بقعه سیمان کاری شده است که در آینده نسبت به نماکاری بیرون بقعه و گنبد و گلدسته ها اداره اوقاف اقدام مقتضی خواهد نمود.
                    http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif





7-امامزاده کوسه هجیج
این امامزاده در روستای هجیج در 20 کیلومتری غرب شهر پاوه در روستای هجیج که منطقه ای صعب العبور و در کنار رودخانه«سیروان» قرار دارد، در سالهای اخیر بقعه این امامزاده بصورت چهار طاقی آجری با گنبدی فیروزه ای  توسط اداره اوقاف احداث شده و در گذشته بقعه دارای بنای سنگی بود.
پیش نمازان روستای هجیج درباره نام و نسب امامزاده کوسه به نقل از کتاب «بحرالانساب» چنین میگویند: «نامش عبدالله است.فرزند امام موسی کاظم (ع) برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می باشد.که پس از شهادت پدر بزرگوارش در زمان هارون الرشید(193-170 هجری قمری) با یکی از برادرانش به نام امامزاده اسماعیل از 5 سالگی به این منطقه پناه آورده که بعد ها برادرش به «اسپریس » رفته که اینک یکی از روستاهای اطراف پاوه است.و خودش در همین روستای
 « هجیج » ماندگار شد و اندک اندک یارانی به دور او جمع شدند، و در آن انزوا که محل سنگلاخی بود و دارای درختان جنگلی شور و حال مریدی و مرادی به راه انداختند.
اهل این قریه لباس و عمامه و کلاه مخصوص دارند که در تمام دنیا به وسیله آن شناخته می شوند.
عبیدالله بن موسی (ع)
عبیدالله بن موسی (ع) کنیه اش ابو محمد و مادرش ام ولد بود. وی نیز مانند سایر فرزندان امام موسی کاظم(ع) دارای فضایل و مناقبی بوده است.به سید موسی خالص شناخته می شد
                  http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif




8-امامزاده مهدی در شهرستان هرسین
در ضلع شمالی شهرستان هرسین در دامنه کوه «شیرز» در گورستان قدیمی این شهرستان بقعه مبارکه امامزاده مهدی قرار دارد که از نوادگان حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است.
بنای قدیمی بقعه توسط اداره اوقاف نوسازی و در زیرساختی به مساحت 500 متر مربع تجدید بنا شده و گنبدی مدور با روکشی از استیل بر بالای بقعه روی مرقد قرار گرفته و ضریحی مشبک به طول 3 و عرض 2 متر با ارتفاع 5/2 از نوع برنز آب طلا و آب نقره کاری شده در زیر طاق گنبد روی مرقد در سال 1382 توسط هیأت امناء و اداره اوقاف نصب شده است.دو گلدسته آجری با طاق هلالی بر سر درب ورودی صحن نیم باز امامزاده ساخته شده و در ضلع شمالی بقعه دو درب ورودی زنانه و مردانه قرار دارد، همچنین وضوخانه و سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه در ضلع شرقی بقعه ساخته شده است.
                                                         
                           http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif




9-امامزاده ابراهیم – کنگاور
مشهور به« شاهزاده ابراهیم » بقعه این امامزاده در شمال غربی بنای معروف به معبد آناهیتا در شهر کنگاور قرار دارد.بنای قدیمی این امامزاده در زلزله سال 1336 هجری شمسی تخریب گردید و به جای آن بنای نوساز و بزرگتر ساخته شد.بنای فعلی تقریباً به همان شکل بنای قدیمی ساخته اند. این امامزاده دارای اتاق مرکزی گنبد است که چهار کنج آن را از داخل با چهار گوشواره جمع کرده و به صورت مدوّر درآورده اند و سر انجام گنبد بنا را بر آن استوار ساخته اند.گنبد آن از نوع گنبدهای دوپوش و به صورت نیم کروی بلند است. پوسته خارجی گنبد بر روی کمربندی که از آجر ساده چیده شده است بنا گردیده و دو گلدسته استوانه ای کوتاه از آجر بر بالای کفش کنی که در جلوی ورودی بقعه است.
اهالی اعتقاد زیادی به این امامزاده دارند و معتقدند که امامزاده ابراهیم از احفاد امام سجاد (ع) است.نسب شناس مرحوم عندلیب زاده همدانی از مرحوم سیّد حسین لاری نقل کرده که ایشان شجره امامزاده ابراهیم بن علی بن الحسین الاصغر بن علی بن الحسین السجّاد(ع) می دانست.نویسنده دائره المعارف بقاع متبرکه نیز اعتقاد دارد که امامزاده ابراهیم مدفون در کنگاور از اعقاب امام چهارم حضرت سجاد(ع) است و لکن نصب صحیح آن را چنین آورده است:«ابراهیم بن محمّد الاصغر بن علی بن ابی الحسن الدّینوری بن حسن بن حسین بن حسن الافطس بن علی الاصغر بن امام السجّاد(ع) و کنیه او ابوالقاسم و نوه سید علی دینوری است که در دینور سکونت داشته است.
                                                     
                         http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif





10-امامزاده احمد-سنقر
بقعه این امامزاده در مجاورت فرمانداری شهرستان سنقر واقع شده است.بنای قدیمی که به جای مانده از عصر صفویّه است و تعمیراتی در آن صورت گرفته و شامل ایوان ، گنبد و حرم است.ایوان بقعه رو به جانب جنوب بود و در طرفین آن دو گلدسته قدیمی داشت.این بنا یکبار در سال 1357 هجری شمسی مرمّت شد و نقاشی های زیر گنبد، رنگ آمیزی مجدد گردید و همچنین در سال 1380 هجری شمسی مورد تعمیرات وسیع قرار گرفت. گنبد امامزاده که از زیر به صورت عرقچینی است ، از داخل با نقاشی های بسیار جالب و دیدنی تزئین شده و توسط پوشش فلزی از بیرون تزئین شده تا در معرض بارش و برف، رطوبت به داخل بقعه رسوخ نکند.
تا اینجا مربوط به بنای قدیمی امامزاده است.اما بنای جدید بقعه 500 متر مساحت دارد و از دو طرف مشرق و مغرب بقعه قدیمی با همان معماری سنتی و طاقهای ضربی با آجر توسعه داده شده است.بر روی مرقد زیر گنبد ضریحی مشبک آب طلا کاری به ابعاد 3×2 متر و ارتفاع 5/2 متر بجای ضریح های چوبی نصب گردیده است.
چهار طرف ضریح به صورت رواق است که به شکل سنتی با طاقهای ضربی با آجر بنا گردیده است.کف بقعه و ازاره آن دور تا دور از سنگ گرانیت به میزان یک مترو بیست سانت تزئین یافته است.و بالای آن تا زیر سقف بقعه آئینه کاری شده است.
شجره امامزاده احمد سنقر
اهالی اعتقاد کامل به این امامزاده دارند و او را به عنوان فرزند بلافصل امام محمّد باقر(ع) می دانند و برای وی کرامات زیادی قایلند و می گویند:امامزاده احمد از دست دشمنان متواری میشود و به منطقه نیزاری که هم اکنون مزار آن بزرگوار است پناه میبرد.
                                                      
                     http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif





11-امامزاده هادی-سنقر
بقعه این امامزاده در میان روستای فعله گری از دهستان آب باریک بخش مرکزی سنقر و به فاصله 17 کیلومتری آن در سمت راست جاده اصلی سنقر به باوله پس از روستای کوچکینه واقع شده است.
بقعه این امامزاده در سینه تپه و در مکان بلندی قرار گرفته که تا ایوان ورودی امامزاده 25 پله را باید طی کرد.بقای قدیمی بقعه در حدود 80 متر مربع بوده که هم اکنون در سال 1388 هجری شمسی مورد بازسازی قرار گرفته و به صورت مربع مستطیل حدود 500 متر زیر بنا را به خود اختصاص داده است.
بقعه جدید امامزاده هادی دارای رواق،ضریح،گنبد،ایوان و حیاط است.
الف) در وسط بقعه ضریحی مشبک از جنس فلز آب طلا کاری به طول 5/2 متر و عرض 5/1 متر و ارتفاع 5/2 متر بر روی مرقد نصب شده است.
ضریح امامزاده هادی که از نوادگان حضرت موسی الکاظم (ع) است به سفارش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه و نظارت اوقاف و امور خیریه سنقر و همکاری هیأت امناء بقعه و امام جمعه وقت،حاج آقای براری و نذورات مردم مردم در سال 1388 ساخته و نصب گردیده است.
ب) چهار طرف ضریح رواق است ، کف بقعه و ازاره آن تا میزان 1 متر و 20 سانت از سنگ گرانیت تزئین یافته است . و بقعه بدنه تا زیر سقف و همچنین زیر گنبد با آئینه کاری مزیّن گردیده است.و بقعه از چهار طرف دارای روشنایی و نورگیر است و 12 پنجره در بقعه تعبیه شده است.
ج) ایوان و درب ورودی بقعه از جانب شمال باز می شود، و از دو جانب شرقی و غربی ایوان راه ورود و خروج دارد.درب بقعه دو لنگه به عرض 2 متر و ارتفاع 3 متر از جنس آهن است.و ایوان بقعه حدود 6 متر است.
نسب امامزاده هادی:
نسب امامزاده همانگونه که در روی ضریح مطهر مرقوم و به صورت برجسته منقوش گردیده است وی از نوادگان حضرت امام موسی الکاظم (ع) می باشد و در بین مردم نیز چنین مشهور است، و «پژوهشکده انساب سادات » صاحب این بقعه را موسوی معرفی کرده است، ولیکن نویسنده « دائره المعارف بقاع متبرکه » شخصیت مدفون در این بقعه را به جای موسوی ، حسنی دانسته است.
                                                     
                      http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%D8%AC%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7.gif





12-آستانه احمد بن اسحاق در سر پلذهاب
ابو علی احمد بن اسحاق بن عبدالله بن سعد بن مالک الاحوص اشعری قمی محدثی جلیل القدر،از دانشگاه سده سوم هجری و از بزرگان قم است.خاندان و خویشان احمد از اصحاب ائمه و محدثان کبار شیعه محسوبند.مانند عمران بن عبدالله،عیسی بن عبدالله، زکریا بن آدم و زکریا بن ادریس.
وخود احمد بن اسحاق از اصحاب برجسته امام محمد تقی(امام جواد (ع) و امام علی نقی(امام هادی(ع)) و امام حسن عسکری (ع) است.) و از این بزرگواران نیز روایت کرده است.
از شیخ قمییّن و از وکلا و سفرای ائمه به شمار می رود.و در عظمت احمد بن اسحاق همین بس، هنگامی که وجود مقدس امام عصر(عج) متولد شد امام حسن عسکری(ع) نامه ای برای احمد نوشت و او را از آن تولد مبارک بشارت داد،ودر فرازی از آن نامه آمده است:
« ... وُلِدَ لَنَا مَولُوِدٌ فَلیَکُن عِندَکَ مَستُوراً وَ عَن جَمِیع النَاّسِ مَکُتوماً ، فَاِنَاّ لَم نَظهَر عَلَیهِ اِلّا
الاَقرَب لِقَرَابَتِهِ وَالوَلیّ لِولاَیِتِه ، اَحَبَبنَا اِعلاَمَکَ لِیَسُرَکَ اللهُ بِهِ ، مِثلَ مَا سَرَنّا بِه ، وَالسّلَامُ »
برای ما فرزندی به دنیا آمده پیش تو پنهان بماند ، و آنرا از مردم پنهان دار، زیرا ما این امر را جز برای نزدیکان و دوستان خود آشکار نکرده ایم،ما دوست داشتیم آنرا به تو اعلام کنیم که بدین وسیله ، خداوند تورا مسرور گرداند، همچنان که ما به این امر خوشحال شدیم والسّلام.
و آنگاه که امام حسن عسکری(ع) کودک خود را به احمد بن اسحاق نشان می دهد میفرماید:
«... یَا اَحمَد بنُ اِسحاق:لَولاَ کََرَامَتُکَ عَلَی اللهِ وَ عَلَی حُجَجِهِ مَا عَرَضتُ عَلَیکَ اِبنیِ هَذَا»
ای احمد بن اسحاق: اگر نزد خداوند و حجج او کرامت و منزلت نداشتی فرزندم(مهدی(ع) ) را به تو نشان نمی دادم.
در مجموع تعاریفی از ناحیه معصومین (ع) درباره احمد بن اسحاق وارد شده است. و او را محرم اسرار خویش دانسته و همواره مورد توجه اش قرار داده اند، تا آنجا که سالها از طرف امام حسن عسکری(ع) سِمَتِ وکالت داشته است.و پس از شهادت امام عسکری (ع) در زمان غیبت صغری نیز مورد توجه و عنایت حضرت صاحب الامر(عج) قرار گرفت،وهمچنان بر 
وکالت خود باقی بوده است.و توقیعاتی نیز از طرف آن حضرت به وی می رسید و اموال شیعیان به سوی او فرستاده می شد.

 

 

منوی سایت  
پیوندهای ویژه  



اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً





 
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه می باشد